Daljnogled 3. del

slika25. Tipi prizem (Schmidt&Pechan, Abbe&Koenig, Porro)

Praktično vsi sodobni daljnogledi v svoji konstrukciji vsebujejo optičen element imenovan prizma, ki večkrat lomi optično pot svetlobe v daljnogledu. S tem sta dosežena predvsem dva učinka in sicer je tako bistveno skrajšana konstrukcija daljnogleda in posledično njegova velikost, prav tako pa prizma primerno obrne sliko opazovanega objekta, da jo oči opazovalca vidijo pravilno usmerjeno in ne obrnjeno na glavo, kot jo obrnejo leče v objektivu daljnogleda.

Na tržišču so razširjeni predvsem daljnogledi s tremi različnimi tipi prizem, ki sodijo v dve skupini in sicer Porro prizme (poimenovane po izumitelju Ignaciju Porru) ter strešne prizme, ki so tako poimenovane zaradi podobnosti z obliko strehe. Uporabljena prizma je eden najpomembnejših delov daljnogleda in zato si opisi posameznih tipov prizem zaslužijo daljši opis.

Daljnoglede s Porro prizmo je lahko prepoznati, saj imajo lečo objektiva izven osi leče okularja in imajo zaradi tega zelo značilno obliko. Še nekaj desetletij nazaj so takšni daljnogledi na trgu prevladovali, kasneje pa so jih počasi pričeli izpodrivati daljnogledi s strešno prizmo. Prednosti daljnogledov s Porro prizmo je precej, najpomembnejša med njimi pa je zelo majhno število lomov optične poti svetlobe na popolnoma refleksnih površinah. Zaradi slednjega daljnogledi s Porro prizmo omogočajo najvišje stopnje prepustnosti svetlobe in s tem najsvetlejšo sliko. Druga plat medalje in razlog zakaj se je večina proizvajalcev usmerila v proizvodnjo daljnogledov s strešno prizmo je dejstvo, da so daljnogledi s Porro prizmo zelo veliki, težki in nerodni. Prav tako je pri tej vrsti daljnogledov težje doseči vodotesnost.

Daljnogledi s strešno prizmo (Roof pism, Dach prisma v tujih jezikih) so danes mnogo bolj pogosti kot Porro daljnogledi in se delijo na dve skupini. Več kot 95% med temi daljnogledi ima v svoji konstrukciji strešno prizmo tipa Schmidt&Pechan, ki omogoča izjemno kompaktnost konstrukcije in majhno maso daljnogleda. Zaradi vsaj enega loma optične poti svetlobe v takšni prizmi, ki ni na popolnoma refleksni površini, imajo takšni daljnogledi nižjo prepustnost svetlobe. Prav tako je za dosego vrhunskih optičnih lastnosti potrebna uporaba izjemno zahtevnih tehnologij premazov na površinah leč in prizem. Slednje se odraža v tem, da imajo vrhunski daljnogledi s Schmidt&Pechan prizmo zelo visoke cene. Kljub temu, da najboljši daljnogledi s Schmidt&Pechan prizmo na račun tehnološko dovršenih premazov ponujajo vrhunsko ostrino in vrhunsko reprodukcijo barv pa na področju prepustnosti svetlobe vseeno zaostajajo za Porro daljnogledi in daljnogledi s Abbe-Koening prizmo.

Tretji tip prizme, ki se uporablja v daljnogledih je Abbe-Koening, ki prav tako spada v skupino strešnih prizem, a je zelo drag in zahteven za izdelavo. Prednost daljnogledov s to prizmo je, nudijo skoraj tako visoke stopnje prepustnosti svetlobe kot Porro daljnogledi. Tako takšni daljnogledi ponujajo najboljše iz obeh svetov in sicer kompaktnost daljnogledov s strešno prizmo ter visoko prepustnost svetlobe, a zaradi zahtevnosti takšne daljnoglede trenutno na trgu ponujata le dva proizvajalca in seveda oba iz višjega cenovnega razreda.

slika2 

Slika 2: Na levi strani je prikazana Porro prizma, na sredini s Abbe-Koening prizma in na desni strani s Schmidt&Pechan prizma. Iz slike je tudi razvidno zakaj so daljnogledi s Abbe-Koenig prizmo daljši od tistih s Schmidt-Pechan prizmo, čeprav obe spadata med »strešne« prizme. 

Se nadaljuje.

Teodor Štimec
www.optik-trade.si
Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate.

Stran je avtorsko zaščitena, vse pravice pridržane © Forum-LOV
Vse vsebine so last avtorjev.

Všečkaj FORUM-LOV na Facebooku

POZOR! Ta stran uporablja piškotke in podobne tehnologije.

S klikom na spodnji gumb soglašate z uporabo piškotkov Več o piškotkih

VREDU

Nova zakonodaja
Spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013, je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika. Rok za implementacijo sprememb je 15. junij 2013.
Kaj je piškotek
Piškotek je majhna datoteka sestavljena iz zaporedja črk in številk, ki se naloži na računalnik  obiskovalca, ko ta prvič vstopi na določeno spletno stran. Spletni strani omogoča, da obiskovalca ob vsaki vrnitvi prepozna, s čimer pripomore k boljšemu delovanju strani in izkušnji uporabnika. Tipičen primer je denimo nakupovalna košarica. Brez piškotka bi se spraznila vsakič, ko bi spletno stran zapustili. Piškotki niso virusi, se ne reproducirajo in načeloma niso škodljivi. 
Zasebnost in piškotki
Je pa moč z njimi analizirati pomet na spletni strani, izvajati napredne oglaševalske tehnike in slediti določenemu uporabniku preko različnih spletnih strani in ustvariti njegov profil, iz katerega so lahko razvidne intimne podrobnosti njegovega življenja. V praksi to prepogosto poteka prikrito, zato v tem smislu piškotki pomenijo poseg v  zasebnost. Prav zato nova zakonodaja uporabo piškotkov omejuje. Jih ne prepoveduje, pač pa zaostruje pravila uporabe. Ključno je, da morajo biti uporabniki spletnih strani s piškotki seznanjeni in da jim mora biti ponujena izbira, ali želijo, da spletna stran na tak način spremlja njihove aktivnosti na spletu.
Nujno potrebni piškotki
Seznam vseh piškotkov, ki se lahko, ni pa nujno, pojavijo na spletnih straneh. Ti piškotki so avtomatično dovoljeni, ker spletne strani brez njih ne delujejo. Ključni so za navigacijo po spletnih straneh in zagotavljajo, da osnovni procesi spletne strani delujejo.

NAVODILA ZA NASTAVITVE PIŠKOTKOV V RAZLIČNIH BRSKALNIKIH, NAJDETE TU: http://civicuk.com/cookie-law/browser-settings 
Piškotki za analitiko
V želji po izboljšanju spletnih vsebin in storitev so lahko v uporabi orodja za spremljanje brskalnih navad posameznikov med obiskom internetnih strani, denimo Google Analytics. Taki piškotki sicer zbirajo anonimne podatke, ki gredo v analizo skupaj s podatki drugih obiskovalcev in služijo ugotavljanju kako se spletna strana uporablja.
Piškotki družabnih medijev
Ti piškotki dovoljujejo povezavo z družabnimi mediji, prijavo na spletno stran s Facebookom in omogočajo objavljanje svojih aktivnostmi na spletni strani na Facebooku, Twitterju in LinkedIna javnost seznanjate s svojimi aktivnostmi na spletu.
Youtube piškotki
Ti piškotki dovoljujejo uporabo podatkov povezanih z uporabnikovim brskanjem po Youtube.
Marketinški piškotki
Ti piškotki omogočajo ugotavljanje ali je uporabnik videl oglasno sporočilo in kdaj ga je nazadnje videl.

SEZNAM PIŠKOTKOV

Ime Piškotka Čas poteka piškotka Namen Domena
f786c1b7912c3c557d44d65c02458f86 TRAJANJE SEJE Osnovno delovanje www.forum-lov.org www.forum-lov.org
_ga 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
__utma 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov files.bannersnack.com
__utmb 30 MINUT Statistika obiska in vedenja uporabnikov files.bannersnack.com
__utmc TRAJANJE SEJE Statistika obiska in vedenja uporabnikov files.bannersnack.com
__utmz 6 MESECEV Statistika obiska in vedenja uporabnikov files.bannersnack.com
id 2 LETI Statistika ogledov oglasov doubleclick.net
_drt_ TRAJANJE SEJE Statistika ogledov oglasov doubleclick.net
_utma 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
_utmb 30 MINUT Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
_utmc TRAJANJE SEJE Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
_utmv 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
_utmz 6 MESECEV Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
PISID 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
BEAT 2 URI Statistika obiska in vedenja uporabnikov apis.google.com
HSID 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
NID 6 MESECEV Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
OTZ 1 MESEC Statistika obiska in vedenja uporabnikov apis.google.com
PREF 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
SAPISID 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
SID 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
SSID 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
__jwpusr 1 DAN Osnovno delovanje www.forum-lov.org www.forum-lov.org
PREF 10 LET Uporabniške nastavitve predvajalnika YouTube
reg_ext_ref TRAJANJE SEJE Delovanje Facebook vtičnika Facebook
reg_fb_gate TRAJANJE SEJE Delovanje Facebook vtičnika Facebook
reg_fb_ref TRAJANJE SEJE Delovanje Facebook vtičnika Facebook
use_hitbox TRAJANJE SEJE Statistika obiska in vedenja uporabnikov YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE 8 MESECEV Uporabniške nastavitve predvajalnika YouTube
cookieAcceptanceCookie 27 LET Osnovno delovanje www.forum-lov.org www.forum-lov.org
YSC TRAJANJE SEJE Statistika obiska in vedenja uporabnikov YouTube