Razmišljanje o delu strokovnih služb LZS
Razmišljanje o delu strokovnih služb LZS
Material, ki je bil pripravljen za sejo UO LZS 19. oktobra 2010 pri 2. točki - Delo Strokovnih služb LZS (poročevalec S. Žerjav).
Razmišljanje o delu strokovnih služb LZS
Nemalo sem bil presenečen nad predlogom dnevnega reda 27. seje UO LZS, ki daje v ospredje delovanje strokovne službe LZS. Ne vem čemu naj ta organ razpravlja o tej tematiki, saj ugotavljamo, da:
- delo ni organizirano sistematsko, večino strokovnega dela se opravlja stihijsko;
- posamezni delavci svojega dela ne opravijo kvalitetno in v postavljenih rokih;
- veliko strokovnega dela opravijo funkcionarji, predsedniki ali člani komisij;
- obremenitve dela med delavci so različne in po moje neenakopravne:
- vodenje službe je neprimerno in nestrokovno.
Delo strokovnih služb je strokovna zadeva in z njo bi se moral v organizacijskem smislu več ukvarjati podpredsednik LZS, ki je za to področje zadolžen. Sistemizacija delovnih mest je potrjena, z delavci so sklenjene pogodbe o zaposlitvi, delokrog na posameznih delovnih mestih je poznan. Na tej točki pa se pristojnost organov LZS tudi konča.
Izvajanje in nadzor nad izvedbo nalog in zadolžitev pa je v pristojnosti direktorja strokovnih služb. Naj navedem le njegove zadolžitev (iz Pravil LZS):
- načrtuje, vodi, organizira in usklajuje delo ter spremlja izvajanje dejavnosti Strokovne službe,
- Upravnemu odboru predlaga v sprejem akt o notranji organizaciji in sistemizaciji Strokovne službe v sodelovanju s Komisijo za organizacijska in pravna vprašanja,
- odloča o pravicah, obveznostih in odgovomostih delavcev iz delovnega razmerja,
- je neposredni vodja strokovnih delavcev pogodbene organizacije iz prvega odstavka 1 o. člena teh pravil, na katere je preneseno izvajanje določenih nalog LZS
- in sopodpiše pogodbo o delu oz. pogodbo o zaposlitvi z njimi na delodajalski strani,
- zagotavlja izvajanje strokovnih, organizacijskih in administrativnih nalog za organe in funkcionarje ter delovna telesa LZS,
- spremlja izvrševanje sklepov organov in delovnih teles LZS,
- pripravlja poročila, analize in evidence, ki se nanašajo na izvajanje dejavnosti Strokovne službe,
- oblikuje ključne sistemske rešitve za financiranje dejavnostiL ZS,
- Sodeluje pri pripravi zakonodajein drugih najzahtevnejših gradiv,
- nadzoruje delo delavcev Strokovne službe,
- opravlja druge najzahtevnejše naloge po navodilih predsednika LZS, v kar na prvo mesto uvrščam delo na projektih pri pridobivanju zunanjih sredstev.
Naša razprava je lahko usmerjena le v delo direktorja strokovnih služb LZS, kar pomeni:
- oceno njegovega dela od imenovanja do sedaj;
- pričakovanja do poteka mandata in
- sprejem morebitnih ukrepov, ki jih predvideva individualna pogodba o zaposlitvi.
Priloženo posredujem še razmišljanje treh članov foruma LOV, ki jim je v mnogočem za potrditi.
1. razmišljanje
V I Z I J A LOVSKE ZVEZE SLOVENIJE OD 2oo8-2o12
V tem aktu, ki ga je sprejel OZ LZS, je zapisano:
"I.1 Organiziranost strokovnih služb LZS
Strokovne službe LZS morajo zagotavljati servis in podporo pri delovanju lovskih organizacij.
Reakcijski čas na zahteve vladnih in nevladnih organizacij se mora bistveno skrajšati, kar pa je možno z ustrezno organizacijo-sistemizacijo delovnih mest in ustreznim kadrom. V okviru delovnih mest je potrebno zagotoviti kader, ki bo obvladoval zadeve s področja finančnih, pravnih zadev, informacijskih sistemih, komunikacij z javnostmi in razpisnim delom iz različnih skladov."
Glede na zastavljeno razpravo o delu strokovne službe ne pričakujem kakih bistvenih novosti. Zakaj? Zaposleni bodo spregovorili o svojih težavah, ne pa tudi o rešitvah, kako iz teh težav, ki jih tarejo, preiti na boljše delovanje strokovne službe in delo zaposlenih. Člani UO bodo podali različne predloge in videnja, a pravih rešitev za odpravo razlogov, zaradi katerih strokovna služba ni dovolj operativna in učinkovita pa ne bo. To bi bilo mogoče pričakovati le, v kolikor bi se pred tem izdelala SWOT analiza, v njej pa bi morali odgovoriti na vprašanja kot so: slabosti, prednosti in priložnosti in tveganja ali nevarnosti obstoječe organiziranosti strokovne službe LZS. Na postavljena vprašanja v tej analizi pa bi morale odgovarjati vse članice LZS in ne le člani UO. Kdo ta organ v pretežni meri sestavlja pa ni treba izgubljati besed, ker je nam to več ali manj znano. Brez te analize ni mogoče izboljšati dela strokovne službe, temveč izvesti le lepotne popravke, ki pa bistveno ne bodo izboljšati dela.
Glede na opredeljene cilje iz vizije LZS bi se torej morali vprašati kaj smo od tega uresniči-udejanjili in kaj nismo in kje so razlogi, da na tem področju ne sledimo zastavljenim ciljem. Torej brez temeljite analize, ki bi odgovorila na ta zastavljena vprašanja, pa zapisanih ciljev LZS ne more uresničiti, saj ji niso znani vzroki, zaradi katerih strokovna služba ni tako učinkovita kot bi sicer morala biti in zakaj še niso uresničeni ali vsaj delno uresniči opredeljeni cilji iz navedene vizije LZS.
Kljub podatkom, ki jih imamo v LISJAKU, LZS še vedno z njenimi članicami komunicira posredno prek OLZ, morala pa bi direktno z LD-ji, saj ji sistem to omogoča. Koledarji se prav tako pošiljajo potom OLZ, lahko pa bi se brez kakršnih koli težav poslali direktno na naslove LD-jev. Zakaj temu ni tako in kje so zadržki?
Kolikšna je samostojnost strokovne službe in v njej zaposlenih delavcev ali pa je ta preveč pod vplivom organov in komisij LZS, tako da ta ne more svojega dela opravljati dovolj strokovno in učinkovito, ker ji to onemogoča UO, ki je preštevilčen in zato ne operativen oz. okoren.
Je strokovna služba neodvisna služba LZS ali pa je pod močnim vplivom oz. jo obvladujejo usposobljene članice, ki po delegatskem sistemu tvorijo OZ in OU LZS?
So člani organov LZS res člani organov LZS ali pa so bolj predstavniki volilnih okolišev, ki so teritorialno enaki OLZ? So zaradi tega bolj pomembni "lokalni" kot pa "nacionalni" interesi LZS? Ali morda ta razlog hromi delo strokovne službe?
Osebno menim, da nekih inovativnih predlogov zaradi zgoraj navedenega ne bomo doživeli. Napredek pa je že ta, da se bo o tem sploh začelo razpravljati in pogovarjati. Vsem želim veliko dobrih predlogov in da bi ti v čim krajšem času zagledali luč sveta.
2. razmišljanje
V to zgodbo se nisem nameraval vmešavati, ker o učinkovitosti ter kadrovsko organizacijskih težavah strokovne službe LZS res nič ne vem. In podobno je skoraj zagotovo tudi pri kolegih, ki se trudijo tukaj in še kje, dati svoj prispevek k učinkovitejšemu ter bolj strokovnemu delu te službe in se jim pri tem zalomi tako, da pomešajo vse skupaj.
Organizacija dela neke strokovne službe je predvsem strokovno vprašanje in ne politično ali celo ideološko. Če poznaš cilje, potem poznaš tudi pot kako jih doseči. Za to pa sta v prvi vrsti odgovorna direktor strokovne službe in predsednik LZS, ki bi bila dolžna ugotoviti kaj in zakaj je nekaj v delu strokovne službe narobe, če je narobe in kako te pomanjkljivosti odpraviti.
Takšne stvari se praviloma delajo mirno in vstran od oči in ušes javnosti. Tudi tukaj velja star rek, da tam kjer je dosti babic je potem praviloma zelo kilavo dete. Javna ( in še to ne v celoti ) lahko potem postane le analiza stanja in predlog kadrovsko organizacijskih ukrepov, ki se posreduje v dokončno odločitev pristojnemu organu LZS.
Na način kot so se te svari sedaj lotili, se bojim, da je pred nami ponovno veliko odkritje tople vode.
3. razmišljanje
Strokovna služba je podvržena pritisku vodstva in trenutnega razmerja moči. Ob tem pa v času tik pred upokojitvijo še strahu pred izgubo službe. Zato se obnašajo zelo pragmatično tudi tisti od katerih bi v normalnih razmerah lahko pričakovali dobro in pošteno delo.
Skratka bolna strokovna služba je zrcalo bolne organizacije.
Ravne na Koroškem, 17.10.2010
Pripravil: Jože Samec, član UO